
CREDINȚA IUDAICĂ – 4 Ritualuri evreiești de înmormântare
13 septembrie 2015
SERVICII FUNERARE MOBILE – dacă nu te poti deplasa
1 noiembrie 2015Credința Reformată, cunoscută și sub denumirea de Credința Calvină, se bazează pe interpretarea dată de Jean Calvin scrierilor din Noul Testament.
Învățătura promovată de preotul catolic francez se diferențiază de învățătura catolică sau ortodoxă prin 5 puncte principale:
– Totală depravare – Oamenii în starea lor naturală sunt păcătoși, depravați, însă harul și voia lui Dumnezeu prin Duhul Sfânt îi face pe cei morți în păcat să fie renăscuți.
– Alegerea necondiționată – Dumnezeu alege înainte de facerea lumii care sunt păcătoșii care vor fi salvați. Alegerea este singura cauză a mântuirii și nu este determinată sau condiționată de faptele omului. Dimpotrivă, Dumnezeu dă credința celor pe care îi alege.
– Mântuirea specială sau Iertarea limitată – Hristos a luat asupra Sa judecata pentru păcatul celor aleși și a plătit pentru viețile lor cu moartea Sa.
– Harul irezistibil – Chemarea divină nu poate fi refuzată. Păcătosul începe să creadă și să coopereze cu voință divină.
– Păstrarea sfinților – Cei pe care Dumnezeu i-a chemat la comuniune cu sine prin Hristos vor continua în credință și vor crește în ea și în alte daruri, până la sfârșit.
În legătură cu trecerea de la viața pamanetească la cea veșnică, spre deosebire de ortodocși, care cred ȋn așteptarea sufletului pentru Judecata de Apoi, reformații consideră că drumul celui care a trecut pragul vieții veșnice este decis dinainte de naștere.
Omul nu deține liberul arbitru, Dumnezeu fiind singurul care alege să-i dea darul credinței sau nu. Nimeni nu știe dacă va merge ȋn Rai sau Iad, ȋnsă toți sunt datori să fie credincioși și să se comporte ca și cum ar fi siguri de mȃntuirea Domnului.
Dacă treceți prin pierderea unei ființe dragi, primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să contactați preotul. El vă va oferi mȃngȃierea sufletească de care aveți nevoie și ajutorul pentru slujba de ȋnmormȃntare, desfășurată potrivit datinilor și obiceiurilor credinței reformate.
PRIVEGHIUL
Ȋnainte de a ȋncepe ritualul de ȋnmormȃntare, trupul celui trecut ȋn viața veșnică trebuie spălat și ȋmbrăcat ȋn haine noi, apoi așezat ȋn sicriu și privegheat una sau două nopți.
La priveghi pot veni toți cei care l-au cunoscut pe răposat pentru a-i aduce flori și coroane, dar și pentru a-și exprima condoleanțele față de familia sa. Ȋn timpul acesta, cei prezenți discută despre decedat și cȃntă cȃntece religioase.
SLUJBA DE INMORMANTARE
Acceptată și folosită ȋn toate comunitățile Eparhiei Reformate, desfășurarea ritualurilor de ȋnmormȃntare se face după Ordinea Slujbelor în Biserica Reformată, care se găsește ȋn Cartea Liturgică.
Ȋnainte de slujbă, sicriul trebuie pus pe catafalc (suportul pentru coșciug), acesta fiind așezat ȋn fața casei sau a capelei cimitirului și ȋnconjurat de familia răposatului. La căpătȃiul acestuia trebuie să stea preotul și cantorul, iar rudele ȋndepărtate și cunoștințele sunt așezate ȋn spatele familiei celui pentru care se ține slujba.
Slujba de la capela cimitirului sau de acasă
La capela cimitirului sau acasă la cel care a părăsit lumea celor vii, slujba de ȋnmormȃntare ȋncepe cu o rugăciune preluată din Cea de a Doua Epistolă a Apostolului Pavel către Corinteni. După cȃntare urmeaza predica despre puterea credinței, dragostea și iertarea păcatelor de către Dumnezeu, precum și credința în viața veșnică.
La finalul predicii, are loc momentul de bun-rămas, considerȃndu-se că cei vii ȋși iau adio de la cel trecut ȋn viața veșnică, dar nu invers: nu decedatul își ia rămas bun de la cei rămași în viață, pe care i-a iubit.
Unde se practică acest obicei greșit, el trebuie corectat, pentru că este contrar credinței și
confesiunilor reformate.
Slujba de acasă sau de la capelă se ȋncheie rugaciunea Tatal Nostru si cu binecuvȃntarea comunității de către preot prin salutul apostolic, cu mâinile ridicate, așa cum se regăsește în Cea de a Doua Epistolă a Apostolului Pavel către Corinteni: „Harul Domnului Isus Hristos, și dragostea lui Dumnezeu, și Împărtășirea Sfântului Duh, să fie cu voi cu toți! Amin.”
Slujba de la cimitir
Plecarea către locul de veci simbolizează conducerea răposatului pe ultimul său drum, ȋnsoțit de către preot și cantor, familie și apropiați. La mormȃnt are loc o nouă cȃntare comună, după care preotul citește versete din Scriptură, Cuvântul Domnului despre învierea morților, din Prima Epistolă a Apostolului Pavel către Corinteni.
După ce comunitatea ascultă cele spuse de către preot, toți ce prezenți ȋși mărturisesc credința reformată prin rostirea Crezului apostolic.
Mărturisirea credinței se ȋncheie cu binecuvȃntarea comunității primite de la preot prin rostirea binecuvântării preoțești a lui Aron, cu mâinile ridicate.
Urmează coborȃrea sicriului ȋn mormȃnt, timp ȋn care credincioșii cȃntă un verset specific acestui moment. Prin această cântare, comunitatea își mărturisește credința reformată în înviere și speranța creștină.
Ȋnainte de a fi acoperit cu pămȃnt, preotul ține o predică ca sufletul răposatului să se odihnească și ca Dumnezeu să îl judece îngăduitor. După ce sicriul este ȋngropat, se pun coroanele de flori peste mormȃnt și se cȃntă pentru ultima dată un cȃnt din Cartea de Cântări Reformată.
MANTUIREA
Reformații, la fel ca alți protestanți, privesc cu foarte mare seriozitate Căderea din grădina Edenului prin păcatul săvârșit de Adam și Eva. Oamenii moștensc de fapt corupția morală, așadar intra în lumea pământească suficient de vinovați pentru a fi condamnați chiar înainte să înfăptui primul păcat.
Omul este incapabil de vreun efort personal în actul mântuirii, adică nu poate săvârși o faptă bună de la sine, decât dacă este poruncita de Dumnezeu, prin harul credinței pe care alege să îl ofere doar unora dintre noi.
Reformații nu cred nici că mântuirea poate fi mijlocita de preoți, ci se face doar în legătură directă cu Divinitatea. Ceea ce pot face oamenii este să își îndrepte atenția de la propria lor mântuire spre mântuirea și binele altora și să transmită mai departe mesajul divin.
Creștinul trebuie să fie în lume, nu închis într-o comunitate spirituală, care urmărește să-și lustruiască aureola. În momentele de cumpănă, mai ales atunci când pierdem pe cineva drag, tot ceea ce ne rămâne este credința reformată.
Sunt clipe grele, ȋnsă cu speranță și ȋncredere ȋn Dumnezeu oricine poate găsi puterea de le depăși. Iar pentru cei plecați de lȃngă noi avem datoria ne rugăm pentru liniștea lor sufletească și să sperăm că au fost aleși de Dumnezeu în vederea mântuirii.